خواص رزماری برای مو

خواص روغن شترمرغ
خواص روغن شترمرغ
۱۳۹۸/۰۵/۳۱
آشنایی با آبرسان های طبیعی
آبرسان‌ و لایه بردار های طبیعی پوست
۱۳۹۸/۰۶/۱۴
خواص رزماری برای مو
داشتن موهای زیبا همواره دغدغه ای مهم برای همه ما بوده و یکی از اصلی ترین فاکتورهای افزایش اعتماد به نفس است. قبل از اینکه محصولات تقویت کننده مو فراوانی وارد بازار شود، خیلی ها از گیاهان و خواص آنها برای تقویت و جلوگیری از ریزش مو استفاده می کردند، درمان پوسته سر، طاسی زودرس یا تغییر رنگ مو همگی با کمک گیاهان حل می شدند. هر چه دنیا به سمت تولید محصولات آرایشی پیش می رود، لازم است که از تاثیر مواد شیمیایی این محصولات خلق شده توسط انسان بر روی بدن مطلع باشیم. مهم، داشتن دانش و دانستن اینکه برای هر خواسته ای که از این محصولات شیمیایی داریم، جایگیزینی طبیعی وجود دارد، است. ما در این مقاله خواص رزماری برای مو، رشد مجدد موها با رزماری و طرز استفاده از آن را بررسی می کنیم. با soapex همراه شوید تا با محصولات درجه یک طبیعی آن به جای استفاده از محصولات شیمیایی، زیبایی و اعتماد به نفس خود را بازیابید.

معرفی و تاریخچه گیاه رزماری

رزماری یک درختچه همیشه سبز است که می تواند تا ارتفاع یک و نیم متر رشد کند. این گیاه برای داشتن گل هایی به رنگ آبی یاسی و برگ های سوزنی شکل سبز خاکستری شناخته شده است. در گذشته دور، این گیاه تنها در آسیا یافت می شد، اما حالا در کشورهای یوگوسلاوی، تونس و فرانسه نیز به خوبی یافت می شود. روغن رزماری نیز طی پروسه تقطیر بخار این گیاه بدست می آید. روغن بدست آمده نیز کاملا خالص و یکدست، با عطر و بوی متمایز رزماری خواهد بود.

خواص رزماری برای رشد موها

بلند کردن موها همیشه چالشی جدی بوده است، مخصوصا برای کسانی که بیشتر طول عمر خود را با موهایی کوتاه زندگی کرده اند. وقتی که هر فصل از سال به طرز بخصوصی بر موهای ما تاثیر می گذارد، کوتاه نکردن آنها واقعا کار سختی خواهد بود. بزرگترین نگرانی اکثر افراد هنگام بلند کردن موها این است که موهای خود را سالم نگه دارند و از آسیب دیدن آنها جلوگیری کنند. برای این منظور مراقبت از مو و پوست سر، استفاده از روغن های طبیعی مناسب، ماسک های مو، پاسکازی پوست و جلوگیری از هر گونه آسیب دیگر احتمالی ضروری است. رزماری گیاهی است که سال ها به عنوان یک داروی پوست سر و تقویت کننده موها مورد استفاده قرار می گیرد و رشد بهتر مو نیز از خواص اثبات شده آن است. تحقیقات انجام شده نشان می دهند که رزماری برای صدها سال به منظور تحریک و برانگیختن رشد موها و همچنین جلوگیری از خاکستری رنگ شدن زودرس آنها مورد استفاده قرار می گرفته است. لیستی که در ادامه مشاهده می کنید، راه های دیگر تقویت مو توسط رزماری را برای شما بازگو می کند.
- وقتی که شما با ریزش مو دست و پنجه نرم می کنید، بلند کردن و بلند نگه داشتن آن ها کار سختی به نظر می آید. روغن رزماری ریزش مو شما را با افزایش گردش خون پوست سر، کاهش می دهد و بلند کردن موها نیز ساده تر خواهد شد.
- خواص ضدالتهابی و مواد غذایی موجود در روغن رزماری به تسکین پوست سر و تغذیه بهتر فولیکول های موی سر کمک فراوانی می کند. همچنین خواص دارویی این گیاه، آن را انتخاب خوبی برای درمان هرگونه التهابات پوست سر قرار داده است.
- استفاده از رزماری به ضخیم شدن موهای سر و درخشندگی آنها می انجامد، انتخاب بسیار خوبی برای کسانی که موهایی نازک و شکننده دارند محسوب می شود.
- روغن رزماری به خاطر داشتن توانایی زیاد در کنترل سفید شدن موها شناخته شده است.
- برای مرطوب کردن پوست سر انتخابی مناسب است و از پوسته پوسته شدن و خشکی پوست جلوگیری می کند.
- با پاک کردن آلودگی ها به کاهش آسیب های احتمالی پوست کمک می کند.
به طور کلی می توان خواص رزماری برای مو را در چهار دسته کلی گردآوری کرد: - رشد مو: تحریک و بهبود گردش خون در پوست سر که منجر به رشد بهتر موها خواهد شد.
- پاکسازی: بعلت خواص آنتی باکتريال، موهای شما را پاک می کند.
- درخشندگی
- بهبود وضعیت پوست سر: درمان پوست سر تحریک شده و حساس، خشک، پوسته پوسته و شوره زده.

نکاتی که باید قبل از مصرف روغن رزماری بدانید

از وارد شدن روغن رزماری به داخل چشم ها جلوگیری کنید. اگر این اتفاق افتاد سریعا با آب سرد چشم های خود را بشوئید. همچنین، مراقب باشید تا مقدار خیلی زیادی از این روغن را بر پوست سر استفاده نکنید. زیاده روی در استفاده از روغن رزماری می تواند به تحریک پوست سر منجر شود، که خطرناک نیست و تنها ممکن است موجب ناراحتی شود. برای جلوگیری از هر گونه تحریک، بهتر است تا با آب و یا محصولات دیگر مخلوط شود و به طور خالص استفاده نشود. تحقیقات در زمینه تاثیر استفاده از روغن رزماری در دوران بارداری و شیردهی هنوز کامل نشده است، اگر چه استفاده از این روغن تنها به صورت موضعی خواهد بود اما در این دوران بیشتر مراقب باشید، چرا که تاثیرات آن هنوز ناشناخته است.

طرز استفاده از رزماری برای تقویت مو

رزماری به خاطر داشتن خاصیت افزایش رشد موها بیشتر از هر چیز دیگر شناخته شده است. فواید دیگر آن را به عنوان پاداشی اضافه در نظر بگیرید! لیستی که در ادامه مشاهده می کنید، راه های مختلفی برای اضافه کردن روغن رزماری به روتین فعالیت های مراقبت از مو که انجام می دهید را در اختیارتان خواهد گذاشت:

1. درمان با روغن رزماری گرم

استفاده از روغن گرم می تواند به خوبی به موهای شما حالت دهد. این فرآیند زمان کم و مواد اولیه کمی نیز لازم دارد. با این روش نه تنها موهای خشک و آسیب دیده بهبود می یابند، بلکه پوست سر نیز از خواص متعدد آن بهره مند می شود. مواد لازم:
- دو تا چهار قطره روغن رزماری
- دو قاشق غذاخوری روغن (مانند روغن نارگیل، زیتون، بادام و غیره) برای رقیق شدن روغن رزماری
- حوله
- شامپو
- حالت دهنده (CONDITIONER)
روش مصرف:
1. روغن رزماری را با روغن حامل مورد نظر خود مخلوط کنید (روغن نارگیل بدلیل داشتن خواص نفوذ کنند‌گی بهتر است) و تا روی اجاق بگذارید تا گرم شوند. هرگز این فرآیند را در مایکروویو انجام ندهید چرا که خواص درمانی روغن ها را کاهش می دهد.
2. موها و پوست سر خود را با روغن به مدت ده دقیقه ماساژ دهید.
3. تمام طول موهای خود را به روغن آغشته کنید، از ریشه ها گرفته تا انتهای مو.
4. یک حوله گرم (می توانید با سشوار آن را گرم کنید) را به دور موهای روغنی خود بپیچید.
5. اجازه دهید تا نیم ساعت در حالیکه حوله دور موهای روغنی پیچیده شده است، در همان شرایط بماند. فضای گرم بیشترین نفوذ مواد مغذی روغن به فولیکول های مو را مهیا می کند.
6. روغن را یا یک شامپوی ملایم از روی سر خود بشوئید و پاک کنید. اگر موهای چرب دارید، می توانید از conditioner پس از شامپو استفاده نکنید.
7. دوش گرفتن خود را با کمی آب سرد به اتمام برسانید تا منافذ باز شده را ببندد.
می توانید تا هفته ای دو بار این کار را انجام دهید، درمان با روغن رزماری گرم هم به موهای شما حالت می بخشد و هم به رشد و تقویت آنها کمک می کند. احتیاط کنید: - روغن را داغ نکنید، گرمای بیش از حد به روغن نه تنها ممکن است پوست سر شما را بسوزاند بلکه مواد غذایی روغن ها را نیز از بین می برد.
- اگر موهایی چرب دارید نباید نگران استفاده از روغن ها باشید، خیلی مواقع چرب بودن موها خود ناشی از کمبود رطوبت پوست سر است.

2. آب رزماری برای تقویت مو (شستشو با رزماری)

استفاده از رزماری برای شستشوی موها، موهای شما را درخشان و حالت پذیر خواهد کرد. هم چنین سلامت پوست سر و درمان ریزش مو را به دنبال خواهد داشت. مواد لازم:
- 1 قاشق غذاخوری برگهای خشک شده رزماری
- 2 فنجان آب
روش استفاده:
- آب را بجوشانید و برگ های رزماری را به آن اضافه کنید.
- اجازه دهید برای پانزده دقیقه در کنار هم بجوشند و سپس اجازه دهید تا ولرم شوند.
- مثل همیشه موهای خود را بشوئید و حالت دهید، سپس به عنوان آب کشی آخر از آب رزماری که آماده کرده اید استفاده کنید.
- پس از ریختن آب رزماری بر پوست سر، فراموش نکنید تا موهای سر و پوست خود را ماساژ دهید.
می توانید هفته ای یک بار با این روش موهای خود را آب بکشید تا بهترین نتیجه را بگیرید. حتما دقت کنید که آب رزماری کاملا سرد شده باشد و به اشتباه آب داغ روی سر خود نریزید. آب داغ منافذ پوست را باز می کند و چربی های طبیعی را از بین می برد که منجر به خشکی پوست سر و پوسته پوسته شدن آن خواهد شد.

3. استفاده از صابون رزماری

استفاده از صابون رزماری ساده ترین راه برای بهره مندی از خواص رزماری برای مو و پوست سر است. اما اگر قصد درست کردن شامپو رزماری با استفاده از صابون در خانه دارید با ما همراه باشید تا شامپوی طبیعی خودتان را بسازید. مواد لازم:
- صابون رزماری
- 1 قاشق غذاخوری رزماری خشک شده
- 3 فنجان آب
روش استفاده :
- صابون رزماری خود را رنده کنید و داخل یک ماهی تابه به همراه آب و رزماری خشک شده بریزید.
- ماهیتابه را روی حرارت قرار دهید تا جاییکه تکه های صابون کاملا حل شده باشد.
- اجازه دهید تا محلول شما خنک شود و داخل یک ظرف شامپو بریزید.
- به جای شامپوهای معمول خود از شامپو رزماری تولید خودتان استفاده کنید.
برای بهبود رشد موها هفته ای سه بار و نه بیشتر از این شامپو استفاده کنید. هم چنین، برای عادت کردن و سازگار شدن موها با شامپو جدید لازم است بیش از یک هفته از آن استفاده کنید تا متوجه تغییرات شوید. در طول هفته اول استفاده، ممکن است موهایتان به ظاهر خیلی چرب بیاید.

4. سرکه رزماری

بیشتر اوقات، رشد یواش موها به علت آلودگی ها و باقی مانده محصولات مراقبت از مو بر روی پوست سر است. گرد و غبار و باقیمانده محصولات، فولیکول های مو را مسدود می کنند و از رسیدن هوا به منافذ پوست سر جلوگیری می کنند. بهترین راه برای مقابله با این مشکل پاکسازی موها با استفاده از سرکه رزماری است. مواد لازم:
- 1 فنجان سرکه سیب
- 3 تا 4 شاخه کوچک رزماری
- 2 فنجان آب
روش استفاده :
- شاخه های رزماری را کاملا خورد کنید و داخل سرکه سیب بریزید و اجازه دهید برای 2 تا 4 هفته در جایی تاریک باقی بماند.
- پس از گذشت 4 هفته، 2 قاشق غذاخوری از سرکه رزماری خود بردارید و با 2 فنجان آب مخلوط کنید.
- دفعه بعد که سر خود را می شوئید با این مخلوط جدید آب کشی آخر را انجام بدهید.
این کار را همراه با دیگر فرآیندهایی که برای تقویت مو با رزماری معرفی کردیم، ماهی یک بار انجام دهید. در استفاده از سرکه رزماری زیاده روی نکنید، اگر پوست سر شما خشک است، از میزان کم تری استفاده کنید تا خشکی آن تشدید نشود.
چقدر طول می کشد تا تاثیر مثبت استفاده از رزماری برای موها دیده شود؟
به احتمال زیاد نهایتا تا یک ماه پس از استفاده از رزماری، متوجه تقویت رشد موهای خود خواهید شد. استفاده منظم از آن نیز حجم و درخشندگی موها را افزایش می دهد.
سعی کنید تا مواد دارویی گیاهی که برای موهای خود استفاده می کنید را دائما تغییر ندهید، موهای هر شخص شرایط متفاوتی دارد و باید خودتان با آزمون و خطا بهترین مکمل ها که بیشترین سازگاری و تاثیر مطلوب دارند را پیدا کنید.
شما برای تقویت موهای خود از چه راه هایی استفاده می کنید؟ می توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید